راهنمای ثبت اقامتگاه به عنوان خانه مسافر


طبق اصلاحیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 94، خانه مسافرها فعالیت خود را آغاز کردند. بر این اساس تاسیسات گردشگری به جز هتل و مسافرخانه‌ها به عنوان خانه مسافر درجه‌بندی و نرخ گذاری می‌شوند.

در ادامه‌ی این مطلب با انواع خانه مسافر و شرایط ثبت اقامتگاه به عنوان خانه مسافر آشنا می‌شوید.

 

تعریف خانه مسافر

 

خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی گفته می‌شود. خانه مسافرها بر اساس شرایط آب و هوایی هر استان مجوز اقامت گردشگران داخلی و خارجی را دریافت می‌کنند.

خانه مسافرها انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

 

  • ویلا

ویلا یک واحد اقامتی با حیاط اختصاصی است. ویلاها در محیطی آرام و کاملا خصوصی قرار دارند. ویلاها می‌توانند در مناطق ییلاقی، کوهستانی، سواحل دریا و سایر مناطق تفریحی متناسب با شرایط آب و هوایی ساخته شوند. این اقامتگاهها در نوع یک طبقه و دو طبقه هستند. ویلاها دارای هال، پذیرایی، غذاخوری، آشپزخانه، انباری و سرویس بهداشتی و حمام هستند.

  • آپارتمان

آپارتمان یک واحد اقامتی مستقل است. تمام فضاها و امکانات استراحت و پذیرایی در آپارتمان پیش بینی شده است. آپارتمانها دارای اتاق، حمام، پذیرایی، غذاخوری، آشپرخانه و سرویس بهداشتی هستند.

  • خانه

خانه واحد اقامتی است که در آن اتاق خواب، نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه، غذاخوری و سرویس بهداشتی و حمام قرار دارد.

  • سوئیت

سوئیت واحد اقامتی است که در آن آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و محل خواب در فضای مشخصی در کنار هم قرار گرفته است.

 

نحوه‌ی اخذ مجوز خانه مسافر

 

برای اخذ مجوز خانه مسافر باید به سازمان میراث فرهنگی استانی مراجعه کنید. مراحل اخذ مجوز خانه مسافر به شرح زیر است:

 

  • واگذاری ملک مورد نظر به مجری طرح توسط سازمان صدور مجوز

 

  • ارائه مدارک لازم جهت اخذ مجوز خانه مسافر

 

مدارک لازم جهت اخذ مجوز خانه مسافر در ادامه آورده شده است:

  • اصل و کپی سند ملکی و یا اجاره نامه (اگر قصد دارید تا اجاره نامه را ارائه دهید حتما باید به همراه اجاره نامه مجوز کتبی مالک را هم تحویل دهید.)
  • مدارک مربوط به پروانه ساخت و پایان کار بنا ( اگر ملک شما فاقد این مدارک است نیاز به دریافت گواهی استحکام بنا از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری منطقه دارید)
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • شش قطعه عکس3*4
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی عدم اعتیاد
  • بیمه حوادث بنا
  • بیمه مسئولیت مالک
  • رضایت نامه کتبی از سایر مالکین واحدهای آپارتمانی

 

  • پرداخت هزینه‌ی تشکیل پرونده توسط صاحبخانه

تعرفه تشکیل پرونده برای صاحبخانه به شرح زیر است:

  • درجه 1 :2,000,000 ریال
  • درجه 2 : 1.500.000 ریال
  • درجه 3 : 1.000.000 ریال

 

  • تحویل پرونده ملک به اماکن برای بازدید توسط مجری طرح

 

  •  اخذ پروانه بهره‌برداری ملک

پروانه‌ی بهره‌برداری ملک شما از طریق سامانه‌ی خانه مسافر صادر می‌شود. فرآیند خودکار تشکیل پرونده، رسیدگی، نظارت، بازرسی و همچنین دریافت نسخه چاپی حاوی هولوگرام و کد کامپیوتری (کدQR/BNB   ) هم از این سامانه انجام خواهد شد.

به این نکته توجه داشته باشید که برای هر واحد اقامتی باید پروانه بهره‌برداری جدا و مستقل دریافت کنید. (برای مثال اگر صاحبخانه 5 واحد مستقل آپارتمانی دارد باید برای هر واحد به صورت جدا پروانه بهره‌برداری دریافت کند.)

 

  • نصب تابلوی فلزی و یا شبرنگ برقی در مقابل هر واحد اقامتی

 

مزایا و مشکلات خانه مسافرها

 

خانه مسافرها اخیرا در بین گردشگران محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. دلیل این محبوبیت این است که خانه مسافرها به نسبت هتلها ارزان‌تر و به صرفه‌تر هستند. این اقامتگاهها تعداد بیشتری از افراد را در خود جای می‌دهند. مسافران در خانه مسافرها آزادی عمل بیشتری دارند. خانواده‌ها می‌توانند به صورت دسته‌جمعی اقامت کنند، آشپزی کنند و هزینه‌ی کمتری پرداخت کنند.

خانه مسافرها دارای مشکلاتی نیز بودند. متاسفانه نظارتی بر بهداشت و امنیت آنها وجود نداشت. خانواده ‌ها نمی‌توانستند به امنیت خانه مسافرها اعتماد کنند. اما اخیرا با راه‌اندازی سامانه‌های رزرو خانه‌های مسافر این مشکلات تا حدودی حل شده است. با استفاده از این سامانه‌ها مسافران می‌توانند با اطمینان خانه مسافر مورد نیاز خود را با قیمت مناسب رزرو کنند.

 

 

 چگونه اقامتگاهم را در سایت جاده ثبت کنم؟