راهنمای ثبت اقامتگاه به عنوان خانه مسافر

 


اگر قصد دارید برای اقامتگاه خود مجوز خانه مسافر دریافت کنید، ابتدا باید به سازمان میراث فرهنگی استانی که اقامتگاه در آن قرار دارد مراجعه نمایید. بعد از مراجعه، سازمان صدور مجوز خانه مسافر برای ملک شما را به یک مجری طرح واگذار می‌کند و این مجری طرح در نهایت زیر نظر سازمان برای ملک شما مجوز خانه مسافر صادر خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز جهت صدور مجوز خانه مسافر:

1) مدارک مربوط به مالکیت که شامل اصل و کپی سند ملکی و یا اجاره نامه است.

2) کسانی که اجاره نامه ارائه می‌کنند، نیاز به اجازه کتبی از مالک دارند.

3) مدارک مربوط به استحکام بنا که شامل پروانه ساخت و پایان کار بنا است.

4) اگر بنا قدیمی ساز و یا فاقد پروانه ساخت و پایان کار بود باید از سازمان نظام مهندسی و شهرداری منطقه اقدام به دریافت گواهی استحکام بنا کنند.

5) اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

6) شش قطعه عکس3*4

7) گواهی عدم سوء پیشینه

8) گواهی عدم اعتیاد

9) بیمه حوادث بنا

10) بیمه مسئولیت مالک

11) اگر ملک آپارتمان است، رضایت نامه کتبی از سایر مالکین ساختمان الزامیست.

12) یک عدد پوشه

 

پس از ارائه‌ی مدارک فوق به مجری طرح، پرونده به اماکن ارجاع داده شده و اماکن برای بازدید حضوری از ملک زمانی را مشخص می‌کند.

 

سپس در صورت تایید اماکن، مجوز خانه مسافر با درجه‌ یک، درجه دو و یا درجه سه با توجه به نظر کارشناس صادر می‌شود. نوع درجه‌ی خانه مسافر بستگی به امکانات و همچنین متراژ ملک مورد نظر دارد.

بعد از صدور مجوز و دریافت درجه‌ی اقامتگاه، با توجه به نوع درجه‌ی دریافتی، مالک باید مبلغی به مجری طرح پرداخت نماید.

 

مبالغ پرداختی به مجری طرح به شرح زیر است:

 

  • مجوز درجه یک 250,000 تومان
  • مجوز درجه دو 200,000 تومان
  • مجوز درجه سه 150,000 تومان

 

 

فرآیند دریافت مجوز خانه مسافر حدود یک ماه زمان احتیاج دارد و اعتبار آن یک ساله می‌باشد. بعد از اتمام اعتبار مجوز باید تمدید شود.